vergroting

weerflitsen
+

Arnhem @28-09-2017 11:43u
15°C, motregen

Almelo @23-09-2017 10:34u
12°C, onbewolkt

Vroomshoop @14-09-2017 15:19u
13°C, zwaar bewolkt

waarschuwingen

yellow
In het noordoosten vanochtend lokaal dichte mist

In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe komt vanochtend lokaal dichte mist voor. De mist lost in de tweede helft van de periode langzaam op.

contact

Schroom niet: voor vragen, opmerkingen en suggesties kunt u het contactformulier gebruiken.





buien- & onweerradar

ESTOFEX verwachting

toelichting estofex

ESTOFEX is een Europees vrijwilligersproject voor het voorspellen van onweersbuien. De classificatie is als volgt:

  • 15% kans op onweer binnen 40 km
  • 50% kans op onweer binnen 40 km
  • Level 1 - kans op noodweer
  • Level 2 - kans op zwaar noodweer
  • Level 3 - grote kans op zwaar noodweer

toelichting neerslagradar

De beelden van de neerslagradar, ook wel buienradar genoemd laten zien waar neerslag valt en hoe intensief die neerslag is. De intensiteit van de neerslag is in verschillende kleuren aangegeven. Achter elkaar gemonteerd geven de neerslagbeelden een indruk van de ontwikkeling van de neerslag, intensiteitsverandering, trekrichting en treksnelheid.


toelichting bliksemdetectie netwerk
+

boltek onweerdetector

Boltek oweerdetector

De Boltek onweerdetector bestaat uit een PCI kaart welke in de PC wordt geplaatst en een antenne die de bliksemsignalen ontvangt. De antenne is gemonteerd in een PVC construnctie buitenshuis op een hoogte van 5 meter. Het systeem werkt door radio signalen te detecteren die geproduceerd worden door de bliksemontladingen. De richtingsgevoelige antenne i.c.m. de PCI kaart geeft informatie over de afstand, richting en intensiteit van het signaal. Het verbruik is ongeveer 20 Watt en daarmee is het systeem als zuinig te omschrijven.

locatiebepaling

Om de locatiebepaling van de ontlading nauwkeuriger te bepalen werken we samen met andere Boltek bezitters. Samen vormt dit het detectienetwerk. Ieder deelnemend station beschikt over een zogenaamd Time Difference Of Arrival kit (TOA kit). Het verschil in tijd tot registratie van de ontlading van ieder station zorgt voor een nauwkeurige locatiebepaling van de desbetreffende ontlading. In de Benelux zijn momenteel 6 stations 24/7 actief, op Europees niveau 18. De dekking en nauwkeurigheid wordt naarmate het aantal stations toeneemt steeds beter. Hieronder staat weliswaar in het Engels een nog uitgebreidere beschrijving over de locatiebepaling.

uitleg locatiebepaling gedetailleerd (english)

TDoA locating requires a minimum of four sensors to resolve ambiguities in computed emitter locations. More than four sensors will yield more accurate locating results. The illustration below demonstrates in a simplified manner how TDoA locating works. In this example we have the minimum required four lightning detectors, named SENSOR 1 to 4.

Sensor overview

A lightning discharge occurs at an unknown time and location, symbolized by the bolt icon. T1 to T4 arrows represents the time it takes for the lightning signal to reach the respective sensor. These arrival times will differ because the distance from each sensor to the lightning discharge is variable.

The circles around each sensor are representative of the signal travel time from point of origin to receiver. A larger circle means the signal had to travel for a longer time and vice versa. For a single station the circle will therefore indicate the distance to the lightning while direction will be unknown. When we combine this information from all four stations alongside their respective known geographical location, we can computationally figure out where all four circles intersect. The intersection point is the location of the lightning discharge. By using the now known position of the lightning discharge and the signal time of arrival at each site, we can also find the exact time when the lightning event occurred.